In de vorige opdracht hadden we aandacht voor de eerste stap in het proces rondom BSN: registratie in het EPD. Als het BSN goed in het EPD is geregistreerd en op ‘gevalideerd’ staat, dan wordt het automatisch doorgestuurd naar het PACS.  Dit gaat meestal via een HL7-bericht, hierin worden patiëntengegevens verstuurd naar deelsystemen zoals het PACS.

Huidige situatie

Als het BSN niet of niet op de juiste wijze in het PACS wordt ontvangen en opgeslagen, dan wordt het BSN waarschijnlijk ook niet goed meegestuurd via Twiin. Het is daarom essentieel dat dit goed is ingericht.

Tips om dit proces te verbeteren:

Uitdaging 1

  • Controleer in jouw PACS of het BSN juist geregistreerd wordt

Uitdaging 2

  • Controleer of het BSN ook in het archief van jouw PACS juist wordt geregistreerd

Als dit niet het geval is, ga in gesprek met de ICT-afdeling en je PACS-leverancier om samen uit te zoeken waar het probleem ligt. Het kan bijvoorbeeld een probleem in de koppeling met het EPD zijn of in het registreren in het PACS.

Voordelen

Als het BSN gevalideerd aanwezig is in jouw PACS, is het makkelijker en veiliger om gegevens uit te wisselen. Op die manier voldoe je als instelling aan de wettelijke plicht voor de uitwisseling van gegevens.

Let op

  • Het BSN kan op verschillende plaatsen in het DICOM-bestand staan. Bijvoorbeeld in het ‘other patient ID’ veld (0010,1000) of ‘other patient-ID sequence’ veld (0010,1002). Dit verschilt per PACS en zorginstelling. Deze velden zijn meestal niet direct te zien in beeld, hiervoor moet je in de metadata van DICOM-bestanden kijken. Vraag dit eventueel bij jouw PACS-beheerder of leverancier na.
  • Controleer of het op de juiste plek staat dat jouw zorginstelling heeft afgesproken met jouw PACS-leverancier.
Twiin-ICON-documenten

Presentaties en verslagen

De voortgang van het programma Twiin is door samenwerking met meerdere partijen voortdurend onderhevig aan verbeteringen en aanpassingen. Deze presentaties zijn een momentopname en kunnen geen rechten aan ontleend worden.