Terug naar overzicht

“Het helpt als alle RSO’s Twiin Dienstverlener worden”

RSO Trijn heeft zich aangesloten als Twiin Dienstverlener. Wat directeur Eva Marquarita betreft is met haar organisatie het lijstje dienstverleners nog verre van compleet. “Ik vind eigenlijk dat alle RSO’s en regionale samenwerkingen met digitalisering en gegevensuitwisseling in hun portefeuille die dienstverlenersrol op zich moeten nemen. Het is evident dat je daarmee de gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid een steuntje In de rug geeft.” Eva legt graag uit hoe ze de bekendheid van Twiin vergroot bij zorgaanbieders.

Waarom moet elke RSO zich aansluiten bij Twiin?
“We willen in Nederland op basis van eenduidige afspraken en voorwaarden gegevens met elkaar delen. Dat is lastig als regio’s achterblijven en dat niet doen op basis van de Twiin-voorwaarden. Er kan dan complexiteit en strijdigheid ontstaan als zorgaanbieders toch bovenregionaal met elkaar willen uitwisselen. Je krijgt dan allemaal aparte afspraken en samenwerkingsovereenkomsten. Terwijl uniformiteit juist belangrijk is.”

Wat doen jullie voor zorgaanbieders in de regio?
“We gaan in ieder geval Twiin promoten, zodat zoveel mogelijk organisaties aansluiten als deelnemer. Alleen zo kunnen we met elkaar, op basis van één overeenkomst, gegevens voor bepaalde usecases gaan uitwisselen. In onze regio hebben we verschillende platforms, zoals een platform voor digitalisering en een architectuurraad, waar we Twiin onder de aandacht zullen brengen. Ook onderzoeken we wat er verder nog nodig is voor zorgaanbieders om aan de Twiin-voorwaarden te voldoen.”

Aansluiten bij Twiin betekent één handtekening op één overeenkomst?
“Ja. We willen toch niet met elke zorgaanbieder 13 overeenkomsten tekenen? En als er iets wijzigt weer alle 13 overeenkomsten aanpassen? Die dingen regel je gewoon op basis van één gemeenschappelijke afspraak. Die wordt door Twiin onderhouden en gecheckt. Daar hoef je dan niet meer over na te denken. Het gaat erom dat zorgaanbieders die administratieve last niet meer hebben. Het is belangrijk dat je niet steeds opnieuw het proces met FG's (functionaris gegevensbescherming) en juristen moet doorlopen, iedere keer als je iets wil met een andere partij.”

Hoe zie je de toekomst van Twiin?
“Twiin is wat mij betreft vooral nog vanuit de technische lagen van het interoperabiliteitsmodel ingestoken. Als het Landelijke Vertrouwensstelsel zou ik graag zien dat er meer aandacht komt voor de andere lagen. Ook zou het goed zijn als er budget beschikbaar komt om Twiin goed te implementeren en te beheren. Het is nu een soort vrijwilligerswerk. Wij als RSO doen dit erbij, omdat we het relevant vinden. Er is geen dekkende financiering, terwijl er best veel bij komt kijken als je het goed wil aanpakken. Maar los daarvan zetten wij vanuit RSO Trijn graag Twiin op de kaart bij zorgaanbieders in de regio Midden-Nederland.”